top of page

חמש עובדות שכדאי לדעת על כבד שומני ותזונה קטוגנית

כבד שומני לא אלכוהולי הפך נפוץ ושכיחותו במדינות מערביות מוערכת בכ-25% מהאוכלוסייה .

מיליארד אנשים בעולם סובלים מהתופעה ולאחרונה היא מאובחנת גם בילדים.

בכרבע עד שליש מהאנשים עם כבד שומני, הכבד הופך דלקתי ותפקודו נפגע. כתוצאה מכך נוצרת רקמה צלקתית (פיברוזיס). בכחמישית מהאנשים תתפתח צירוזיס - שחמת הכבד, שהיא מצב לא הפיך.

כבד שומני קשור עם סיכון גבוה יותר לפתח סוכרת ומחלות לב.

הבשורות הטובות הן שהמצב הפיך ודיאטה קטוגנית עשויה לסייע משום שהיא:




  1. גורמת לירידה בכמות השומן הכבדי- במחקר קליני על 106 משתתפים עם כבד שומני לא אלכוהולי, אלו שאכלו דיאטה דלת פחמימות נהנו מירידה גדולה יותר בשומן הכבדי והבטני בהשוואה למשתתפים שקיבלו דיאטה דלת שומן.

  2. מורידה את רמות האינסולין באופן דרמטי ומהיר- באחד המחקרים אנשים עם כבד שומני שקיבלו דיאטה קטוגנית ל-6 ימים נהנו מירידה של 58% בעמידות לאינסולין. הירידה ברמות אינסולין מאפשרת את פירוק השומן בכבד.

  3. גורמת לנסיגה של המחלה- במחקר גדול שנעשה במרכז קטוגני (Virta health) נצפתה ירידה בכבד השומני ובפיברוזיס ברוב המטופלים שקיבלו דיאטה קטוגנית. שיפור שנשמר לאורך שנתיים מעקב. משתתפי המחקר נמצאים עדיין במעקב שימשך 5 שנים.

  4. מדכאת תאבון, מורידה במשקל ומשפרת מרקרים לבביים-מביאה לירידה בטריגליצרידים, הרמות סוכר ובלחץ הדם ולעליה ב-hdl כולסטרול (הכולסטרול ה"טוב").

  5. מהווה דרך בטוחה לשמירה על אכילה בריאה לאורך זמן - מצטברות עדויות לטווח ארוך על יעילות ובטיחות הדיאטה.


למה עוד כדאי לשים לב?

  • לצריכת כמות מספקת של חלבונים - נמצא שצריכת חלבון הפחיתה שומן בכבד באנשים עם כבד שומני ובסוכרתיים.

  • לפעילות גופנית סדירה - פעילות מורידה עמידות לאינסולין . בסקירה על 12 מחקרים נמצא כי אנשים שהתעמלו במשך 40-45 דקות, 3 פעמים בשבוע שיפרו את מצב הכבד שלהם (ללא הבדל בין סוגי הפעילות).

  • לצריכת דגים שמנים - נסו לכלול לפחות פעמיים בשבוע סלמון, סרדינים, מקרל, אנשובי. דגים אלו עשירים באומגה 3 - חומצות שומן שיש להן השפעה מיטיבה על הכבד ועל רמות טריגליצרידים.

  • לשילוב כורכום או קארי בתפריט- נמצא שיש לכורכומין אפקט חיובי על אנזימי הכבד ואף על משקל גוף והיקף מותן. אפשר גם ליטול תוסף של כורכומין (500 מ"ג).

רוצים לחשב מה הסיכון שלכם לפתח כבד שומני? לחצו כאן והיכנסו למחשבון



1,769 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page