top of page

הכל על קוטג'

ה-come back של הקוטג'

הקוטג' היה המלך של מוצרי החלב עד שבשיא הפופולריות שלו בשנות ה-70, הופיע היוגורט.

אמריקאים צרכו ממנו 5 פאונד (כ- 2.3 קילו) לאדם לשנה, אך עם עלייתו של היוגורט, צנחה הצריכה לאדם ל-2 פאונד בשנה. אבל המוצר עשה come back והיום אמריקה מייצרת ממנו 700 מליון פאונדים בשנה!!!


מהי גבינת קוטג'?

הקוטג' נוצר ע"י הוספת חומצה או תרבית חיידקים לחלב. זה נותן לו טעם מעט חמצמץ ואז נוצרים גבשושים ויוצא החוצה נוזל שנקרא מי גבינה. לאחר מכן מוסיפים מעט מלח ושמנת לטעם ולמרקם. גבינה טרייה זו אינה מיושנת כמו ברי או גרוייר וחיי המדף שלה במקרר קצרים יותר.

מה מקור השם של הקוטג'?

בשנת 1800 אנשים השתמשו בשיטה זו כדי להכין גבינה טרייה בבית מחלב שהחמיץ או שנשאר מהכנת חמאה. השם כנראה מגיע מסוג הבתים שהם גרו בהם- קוטג'ים.

במהלך מלחמת העולם הראשונה, משרד החקלאות האמריקני דחף את הגבינה הזו כמקור חלבון כדי להציל חיילים מעבר לים.

קוטג' משביע אותנו

בקוטג' יש כ- 20 גרם חלבון לכוס (כמות החלבון משתנה מעט בתלות באחוזי השומן בגבינה, ככל שכמות השומן יורדת, כמות החלבון עולה). בהשוואה לחביתה מ-3 ביצים (מנה עם אותה כמות חלבון), גבינת קוטג' משביעה באותה מידה, על פי מחקר בכתב העת Appetite. אחת הסיבות היא סוג החלבון שיש בו - הקזאין. הגוף שלנו מעכל אותו לאט יותר מאשר חלבון מי גבינה, ולכן השובע שמתקבל נמשך זמן ארוך יותר.

עובדות על שומן וקלוריות

כמו חלב, גבינת קוטג' מגיעה באחוזי שומן שונים. חשוב לציין שכשמוציאים את השומן מהגבינה, מכניסים מרכיבים מלאכותיים. אולי זה לא שווה את החסכון הקלורי, הגם כי ההבדל משמעותי למדי. בכוס קוטג' 12% (כ-200 גרם) יש כ-300 קלוריות לעומת 125 קלוריות לכוס קוטג' 1%. מחקרים מצביעים על כך ששומן חלב אינו מהווה איום לבבי ואף עשוי לסייע במניעת סוכרת מסוג 2. בנוסף, הגרסה העשירה יותר בדרך כלל טעימה יותר.

שימו לב לרכיבים

לגבינת קוטג' אמיתית יש רק ארבעה מרכיבים - חלב, תרבית או חומצה, שמנת ומלח. בגרסה דלת השומן יש שפע של תוספים אחרים, כמו מייצבים, מסמיכים וחומרים משמרים. קראו תמיד את רשימת הרכיבים בתווית.


טוב לבריאות מערכת העיכול ולעצמות

קוטג' מכיל חיידקים פרוביוטיים החשובים לבריאות מערכת העיכול.

בהשוואה לגבינות קשות כמות הסידן שבו נמוכה יחסית ובכל זאת בכוס קוטג' 12% יש כ-200 מ"ג סידן (כמו בכוס חלב או בגביע יוגורט).

כמות הסידן משתנה בהתאם לתכולת השומן, קוטג' 1% יכיל רק 165 מ"ג סידן.

ערכים תזונתיים נוספים

כוס אחת של גבינת קוטג' שמן מספקת כ- 40% מהדרישה היומית לויטמין B12 אשר חשוב לבריאות העצבים ותאי הדם. הוא מהווה מקור עשיר לזרחן (50% מהדרישה היומית) שעוזר לייצר אנרגיה ולהגן על העצמות, ולסלניום (40% מההמלצה היומית) אשר חשוב למערכת החיסון והרבייה ולבריאות בלוטת התריס. ויטמינים מקבוצת B אחרים, ויטמין A ו-K גם הם חלק מהעושר התזונתי שיש בקוטג'. וכן, הוא עשיר יותר בנתרן ביחס לגבינות רכות. (כוס אחת של קוטג' מכילה 700 מ"ג נתרן, כשליש מההמלצות לצריכה).

קוטג' לפני השינה

מחקר שכלל נשים פעילות בשנות ה-20 לחייהן, ופורסם ב-British Journal of Nutrition, מצא כי אכילת כוס גבינת קוטג' כ-30 עד 60 דקות לפני השינה הגבירה את חילוף החומרים, שיפרה התאוששות השרירים מפעילות גופנית, והייתה לה השפעה חיובית על הבריאות הכללית. נשנושים אחרי ארוחת הערב הם אולי התופעה הכי נפוצה שבה אני נתקלת בעבודתי. והנה עוד חיזוק להצעה שלי למטופלי- במקום לנשנש פרי או חטיף פחמימתי אחר מול הטלויזיה, אכלו קוטג' (ורצוי במטבח בישיבה). כך בזמן שתישנו, השרירים שלכם יבנו.

קוטג' בטעמים

לגבינת קוטג' יש פרופיל טעם ניטרלי, כך שניתן להמתיק או לתבל אותה. הוסיפו לו ריבת תותים טבעית (תותים קפואים לחמם על אש קטנה עד לריכוך וזהו!), פזרו את עשבי התיבול האהובים עליכם והכניסו את הקוטג' לתוך חצי פלפל אדום, או הניחו על "חבילאפה": שתי ביצים + כף קמח שקדים- לערבב, להכין כמו חביתה, לצנן על צלחת ולגלגל עם קוטג' ומלפפון או לחתוך לרבעים ובכל רבע להניח קוטג' בתיבול שונה. הוסיפו קוטג' לחביתה והיא תצא תפוחה וחלבונית במיוחד. וכמובן קוטג' מהווה תוספת נפלאה לפשטידות ירק ואפילו ניתן להכין ממנו גלידה.



1,457 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page