top of page

סיכום הרצאתו של דר׳ ריצ’ארד ג’ונסון, נפרולוג.

ההרצאה שדירגתי במקום הראשון בכנס low carb Denver 2023


זה היה הכנס השמיני שלי בנושא תזונה קטוגנית, 5 מתוכם בארהב, שניים בארץ ואחד וירטואלי. ללא ספק הוא היה הכנס המוצלח ביותר. כלל מגוון נושאים מרתקים, עם מרצים מעולים (היו אפילו שתי דיאטניות שנתנו הרצאות מאלפות וייצגו את הסקטור שלי בכבוד- על הרצאתן אפרט בפוסטים).


פגשתי חברים מכל העולם, השתתפתי בדיונים מעניינים ואכלתי מעט, ממש מעט, כי לא היה לי זמן לנשום. 7am-4:30pm+ מפגשים חברתיים עד הלילה, עם הג׳ט לג. חוויה מטריפה וכמה כיף שאני מצליחה עדיין ללמוד, להתחדש ולהתרגש.


את הרצאתו של ריצ׳ארד שמעתי בכנס מטבוליקס שהתקיים בשנה שעברה בתל אביב ונהניתי בפעם השנייה אף יותר. שוחחתי איתו רבות על נושא של חומצת שתן והמשכתי לחשוב על השיחות שלנו בלילות כשחזרתי לחדר מלאת חוויות ומותשת מהיום.

ריצ׳ארד מתאר בהרצאתו את הסויטש הביולוגי שגורם להשמנה, לסוכרת ומחלות אחרות.

למעשה עמידות לאינסולין היא מנגנון הישרדות שמאפשר לבעלי חיים לאגור שומן כדי לשרוד בתנאים של מחסור באוכל.

איך נוצרת העמידות לאינסולין? על ידי אכילת פירות בכמויות גדולות!

באופן נורמלי כשאוכלים רמת האנרגיה שלנו

(ה-ATP) עולות. פרוקטוז, סוכר הפירות, מדכא את המיטוכונדריה (האברונים שבהם נוצר ATP), כך שהיכולת לפרק שומן לאנרגיה נחסמת ולכן שומן נאגר. כדי להתגבר על המחסור האנרגטי, אנחנו אוכלים יותר ולכן אוגרים עוד שומן. הדבר גורם לסטרס חמצוני ולדלקת.

פרוקטוז גורם לצמא ורעב, לשמירה על לחץ הדם, לדלקת (שעוזרת להילחם בזיהומים), לעמידות לאינסולין שמאפשרת ניצול אנרגיה מקטונים במוח ללא תלות בגלוקוז, ולאגירת שומן וגליקוגן שמאפשרת אגירת אנרגיה ונוזלים. כאמור, זהו מנגנון הישרדות.

צריכת פרוקטוז גורמת לכבד שומני, לעליה בטריגליצרידים, לסוכרת וליתר לחץ דם, גם ללא קשר להשמנה.

שילוב של פרוקטוז עם שומן בדיאטה קשור עם עמידות ללפטין - הורמון השובע.

מעניין לציין שכשאוכלים שומן בלי פרוקטוז, לא מתרחשת עליה במשקל.


שימו לב לתגלית הבאה- הגוף שלנו יכול לייצר פרוקטוז מגלוקוז בתהליך שנקרא polyol pathway. מצלצל לכם מוכר? סורביטול חברים, הממתיק שמופיע במוצרים ״ללא סוכר״ ושייך למשפחת הפוליאולים (כל הממתיקים עם סיומת אול כמו קסיליטול, מלטיטול ועוד), הוא החומר שמיוצר מגלוקוז והופך לסורביטול. ונחשו מי השחקן שמעודד את ההפיכה של גלוקוז לסורביטול? נתרן!

צ׳יפס מישהו? ממש לא כדאי. המלח בחטיף הקרנצ׳י שקשה להפסיק לאכול ממנו, מעודד את הפיכת הפחמימה שבתפוח האדמה (עמילן שמורכב משרשראות גלוקוז ומתפרק כבר בלשון) לפרוקטוז. יחד עם ההשפעה של העמילן על העליה באינסולין זו ממש ״חגיגה״.

פרוקטוז מעודד את ייצור ההורמון וזופרסין, הורמון שמכווץ כלי דם ומעלה את לחץ הדם. רמות גבוהות של וזופרסין מנבאות השמנה ותסמונת מטבולית.


שתייה גורמת לדיכוי וזופרסין ומונעת השמנה. כן, כן, לשתות חברים, כל כך פשוט. הידעתם שלאנשים שמנים סיכוי גבוה פי 12 להיות מיובשים?!

הפרוקטוז גורם גם לעמידות לאינסולין במוח ומעלה סיכון לאלצהימר. במוחות של אנשים עם אלצהיימר נמצאו רמות גבוהות של פרוקטוז וסורביטול.

על השיחה שהייתה לי עם ריצ’ארד על חומצת שתן

אצטרך עוד להעמיק את הידע שלי והניסיון. מבטיחה לעדכן.


178 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page