top of page

באיזה שמן מטגנים לכם את הסופגניות?


חשוב שתדעו לפני שתתפתו לטעום מהן ולא רק בגלל עומס הפחמימות הריקות שבהן (50 גרם פחמימות=10 כפיות סוכר לסופגניה רגילה מהסופר שמשקלה 90 גרם).


למה נהוג לאכול סופגניות מטוגנות בשמן?

לזכר נס פח השמן, כולנו זוכרים.



אבל בואו נזכיר לעצמנו שכדי לחולל ניסים, וכל אחד ראוי שיקרו לו, חשוב שניקח אחריות על מה שאנו מכניסים לגופינו. דיאטה קטוגנית היא לא רק הפחתת הפחמימות, היא גם התמקדות במזון לא מעובד.


נסיגת הסוכרת, ירידה במשקל, חיוניות, מצב רוח מרומם, חדות מחשבתית, שינה טובה, עור פנים מצוין, מראה צעיר, שחרור מהתלות באוכל, שובע!, אלו חלק מהניסים שנוכל לצפות להם ולא רק בחנוכה, אם נקפיד על איכות התזונה שלנו.


השנה במקום להתמקד בפחמימות שבסופגניות, את הזרקור נפנה דווקא לשומנים.

מדוע הם חשובים לא פחות מהפחמימות?


את הסופגניה מטגנים באחד מהשמנים המזוככים, שהם גם שמנים המכילים חומצות שומן רב בלתי רוויות מסוג אומגה 6. אלו נוטות להתחמצן בקלות וקשורות עם תהליכי דלקת וחמצון ועם עמידות לאינסולין.

מדובר על שמן סויה, תירס, קנולה, חמניות, חריע, שומשום.


תהליך הזיכוך נעשה באמצעות "הקסאן"- חומר שמיוצר מבנזן (נפט) ומשמש בתעשייה להפרדת השמן משאר מרכיביו. מחקרים מצביעים על קשר בין צריכת הקסאן לבין מחלות מעיים ואף למחלות סרטניות.


אחרי שלב ההפרדה, עוברים השמנים דאודוריזציה – תהליך שבו מוציאים את הריח הרע שמתלווה להקסאן.


ובשלב האחרון עוברים השמנים שצבעם המקורי הוא ירוק ולעיתים אף חום-שחור הלבנה עם סודה קאוסטית. כן, אותו חומר כימי חזק ועוצמתי שמאכל גושי פסות שהצטברו בצינורות בבית ושימוש לא זהיר בו עלול לגרום לפציעות ולנזקים). החומר ידוע כמעלה סיכון לסרטן הריאות!


תהליך הזיכוך מאריך את חיי המדף, כך השמן המזוכך זול יותר ונשאר יותר זמן על המדף. מזכיר את נס פח השמן... אבל בדיוק הפוך מנס.


בתהליך הזיכוך השמנים מאבדים את נוגדי החמצון שבהם. מה שאומר שאין להם ערך תזונתי ובנוסף לכך בתהליך הטיגון הם מתחמצנים ובכך הופכים ללא רצויים גוף שלנו. (הרבה לפני הטיגון הם לא צריכים להיות בתפריט שלנו, נקודה).


אז נפרדים מטיגון?


בישול במים ואידוי הן שיטות בריאות יותר מאשר טיגון, כי כל שמן ייהרס במידה מסויימת כשנחמם אותו. אבל שימוש בשמנים לא מזוככים בצורה מבוקרת (להקפיד שלא יעה עשן וריח של שרוף מהמחבת) יאפשר אפילו להנות מטיגון.


כבישה קרה הוא תהליך שבו השמן מחומם בטמפרטורה נמוכה, עד 40 מעלות כדי לשמר את הערכים התזונתיים.


אז טגנו בשמן הזית או בשמן אבוקדו שמופקים בכבישה קרה ושיש להם טמפרטורת רתיחה גבוהות והם מכילים נוגדי חמצון שמגנים על השמן ותורמים לבריאותינו, בריאות הגוף והמוח.

384 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page