top of page

האם דיאטה קטוגנית טובה לכליות?



מה מסכן את החולים עם אי ספיקה כלייתית?

  1. מחלת לב- מחלת כליות קשורה עם תמותה לבבית ועם תמותה מכל סיבה. איזון סוכר לקוי בחולי CKD מהווה סיכון לאי ספיקת לב.

  2. תת תזונה- הסיכון לתמותה היה פי 3 בקרב חולי אי ספיקת כליות מאושפזים שהיו בתת תזונה.

מהם גורמי הסיכון לאי ספיקה כלייתית?

  1. סוכרת- סיבוך כלייתי נפוץ בחולי סוכרת וקיים ב-20-40% מהחולים. הסיבוך נקרא נפרופתיה ושייך לסיבוכים המיקרווסקולריים של מחלת הסוכרת (סיבוכים המערבים את כלי הדם הקטנים).

  2. יתר לחץ דם- ב-30% מהאנשים שסובלים מיתר לחץ דם לא מאוזן מתפתחת מחלת כליה.

  3. השמנה- גורמת להגברת זרימת הדם לכליות, דבר היוצר לחץ על הכליות ובסופו של דבר גורם לניוון שלהן. באנשים עם השמנה חולנית (BMI מעל 35) הסיכון למחלת כליות עולה ב-22%.

השמנה היא גורם סיכון ליתר לחץ דם ולסוכרת, כך שגם בצורה עקיפה היא מסכנת את הכליות.


דיאטה קטוגנית והשפעתה על גורמי הסיכון:

  • מחקרים מראים השפעה מיטיבה של תוכניות לשינוי הרגלים על משקל הגוף, על לחץ הדם ועל שומני הדם ללא שינויים בתפקוד הכלייתי. גם בבריאים וגם בחולי כליה קלים.

  • דיאטה קטוגנית היא האסטרטגיה התזונתית היעילה ביותר לאיזון סוכרת, להורדת לחץ דם ולירידה במשקל. שלושת גורמי הסיכון לאי ספיקה כלייתית.

  • באמצעות דיאטה קטוגנית ניתן לשפר את העמידות לאינסולין וע"י כך להפחית סיכון למחלת לב. כאמור חולי כליה נמצאים בסיכון מוגבר לתמותה ממחלת לב.

  • רמות גבוהות של אינסולין מכפילות את הסיכון ליתר חץ דם כיוון שאינסולין גורם לכיווץ כלי הדם, לאגירת נוזלים ולאגירת נתרן.

  • בסקירה על 123 מחקרים קלינים עם למעלה מ-600000 משתתפים נמצא שכל ירידה של 10 מ"מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי הפחיתה ב-13% את התמותה מכל סיבה ובכ-20% אירועים לבבים ומוחיים.

  • במרכז הוירטואלי vitra health 11% מהחולי הסוכרת שקיבלו דיאטה קטוגנית הפסיקו ליטול תרופות ליתר לחץ דם. החולים ירדו 12% במשקל, איזון הסוכרת השתפר משמעותית (ירידה של 17% בהמוגלובין המסוכרר) תוך כדי הפחתה או הפסקה בנטילת אינסולין ב-94% מהחולים. מדדי הדלקת העמידות לאינסולין ותפקודי הכבד השתפרו ותפקודי הכליה נשמרו.

  • רמות גבוהות של אינסולין קשורות עם אגירת שומן ועם הפרה באיזון שומני הדם-עליה בטריגליצרידים וירידה ב- HDL כולסטרול (הכולסטרול הטוב). גברים עם יחס טריגליצרידים ל-HDL גבוה היו בסיכון גבוה פי 2 לחלות ולמות ממחלת לב.

  • בקליניקות של דר' אנוין מאנגליה ודר' אריק וסטמן מארה"ב נמצא שיפור באיזון הסוכרת ובתפקודי הכליה בעקבות דיאטה קטוגנית.

  • במרכז שלנו, (מרכז DMC), בארצינו הקטנטונת חולי הסוכרת שיפרו רמות המוגלובין מסוכרר ב-13.5% והורידו 16% אחוזי שומן.


לסיכום דיאטה קטוגנית סטנדרטית אינה עתירת חלבון. אחוז החלבון מהקלוריות הינו 20% כמו ההמלצות הרגילות. הדיאטה צריכה להיות מלווה ע"י תמיכה של דיאטנים ורופאים על מנת להימנע מתופעות שליליות וכדי להתאים את מינון התרופות להורדת סוכר ולהורדת לחץ דם.

664 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page