top of page

פיטוכימיקלים (כימיקלים מן הצומח), וחשיבותם בתזונה הקטוגנית ובכלל.

"אכלו מזונות בכל צבעי הקשת"- המלצה ידועה שמקושרת אצלינו לאכילה בריאה.

הרעיון שעומד בבסיס ההמלצה הפשוטה הזו הוא שכל צבע טבעי בטבע מספק לנו פיטוכימיקלים שונים. יש כ-8,000 סוגים שלהם והם לא רק יפים למראה, הם גם קשורים עם הגנה מפני מחלות שונות. ויש להם השפעה סינרגיסטית. אז כדאי לשלב כמה סוגים שלהם בתפריט.




מי הם הבולטים והנחקרים ביותר?

אנתוציאנינים- פיגמנטים בצבע אדום-כחול-סגול המצויים באוכמניות, חציל, פטל, כרוב אדום (וגם בענבים אדומים, בטטה סגולה ודובדבנים שאינם כלולים בתזונה הקטוגנית).

ישנם מחקרים שמעידים על אפקט מועיל שלהם להורדת לחץ דם ולהפחתת הסיכון למחלות לב, סרטן ודמנציה.


ליגננים- זרעי פשתן, שומשום, פטל ותותים מכילים אותם (וגם לחם מלא ושעועית לבנה). הגוף שלנו מייצר מהם את ההורמון אסטרוגן. ישנם מחקרים שמראים קשר בין הליגננים לבין הפחתת סיכון למחלות לב ולסרטן הרחם.


רזברטרול- נחקר במשך כ-3 עשורים. נמצא ביין האדום, בפטל, בתותים, באוכמניות וגם בבוטנים (ובענבים). יש לו כנראה קשר להפחתת הסיכון לסרטן ולהגנה על המוח שלנו.


כורכומין- מקנה לכורכום את צבעו האופייני. קשור עם הגנה מפני סוכרת סוג 2, דלקות מעי, ואפילו עם שיפור מצב הרוח. הבעיה ששימוש בתבלין בכמויות קטנות לא יועיל ונטילת כמויות גדולות עשויה לגרום לתופעות עוריות ולשלשולים. תוסף כורכום יכול להתנגש עם חלק מהתרופות.

קוורצטין- מצוי בבצל, בפטל, תותים ויין אדום (וגם בתפוחי עץ). שייך למשפחת הפלבנואידים אשר קשורים עם בריאות העצמות, הסחוסים וכלי הדם. ישנם מחקרים שמצאו קשר בין צריכתו לבין הורדת כולסטרול, שיפור אסטמה ומניעת סרטן.


סולפורפאן- ברוקולי, נבטים, כרוב, כרובית וקייל מכילים את נוגד החמצון החזק הזה שאחראי לריח האופייני של הירקות הללו. קשור עם הפחתת הסיכון לסרטנים מסוימים כמו למשל סרטן השד.

ליקופן- פיגמנט אדום שמקנה לעגבניות את הסומק שלהן. מצוי גם באבטיח ובאשכולית אדומה שכידוע אינם כלולים בתזונה הקטוגנית. מחקרים הצביעו על קשר בין אכילת מזונות עשירים בליקופן לבין מניעת סרטן הערמונית.


איזופלבנואידים- המכונים גם פיטואסטרוגנים- יש להם פעילות דומה לשל האסטרוגן בגוף. עשויים להקל על תסמיני גיל המעבר בשל כך. מוצרי סויה כמו טופו ואדממה עשירים בהם.

קפסיאצין- מצוי בפלפלים חריפים. משחות המכילות אותו נמצאות בשימוש להקלה על כאבי מפרקים, פיברומיאלגיה ופסוריאזיס. נמצא במחקר קשור עם הגנה מפני סרטן, עם ירידה במשקל ועם טיפול בצרבת (עד כמה שזה נשמע אירוני..).


חומצה אלגית- נמצאת בפירות אדומים כמו פטל, תותים וגם באגוזי מלך (וברימונים שאינם קטוגנים). מחקרים שהראו קשר בינה לבין תועלת בשריפת שומן ומלחמה בסרטן נעשו רק על עכברים ולא על אנשים.


לפניכם רעיון לבוטנים קלויים בהכנה ביתית.

אצלנו במשפחה אוהבים כורכום ומשלבים אותו בכל מאכל כמעט. ואני אוהבת בוטנים ולומדת לאכול מהם בשליטה. אחת האסטרטגיות לשלוט בכמות היא לקלות את הבוטנים בבית. כך יש לי שליטה על הטמפרטורה ובאופן לא מפתיע גם על הכמות. (אולי בגלל כמות קטנה יותר של מלח, אולי במוכנים יש מעט קמח שגורם לנו לרצות עוד).

אני קונה בוטנים לא קלויים מרטיבה אותם קלות ומסננת ואז מעסה אותם במעט מלח גם וכורכום ואופה אותם ב-180 מעלות בחלק התחתון של התנור כ-10-15 דקות עד שהם מזהיבים.




262 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page