top of page

תסמונת מטבולית והתזונה שלנו

סקירה חדשה מציינת מספר מרכיבי מזון שאולי כדאי לנו לשלב בתפריט כדי להימנע מתסמונת מטבולית. (תסמונת מטבולית כוללת 5 אבחנות- היקף מותן גבוה מ-102 בגברים ומ-88 בנשים, רמות גלוקוז גבוהות מ-100, רמות טריגליצרידים גבוהים מ-150, רמות HDL נמוכות מ-50 בנשים ומ-40 בגברים ולחץ דם גבוה מ-130/85). הקשר שבין תסמונת מטבולית לתחלואה לבבית ולתמותה ידוע ומוכח מחקרית כבר משנות ה-80. כל אחת מהתסמונות קשורה באחרת ולא נדיר לראות אנשים שיש להם את כל מרכיבי התסמונת. אלו אנשים עם סיכון גבוה ביותר למחלות לב.

טיפול בתסמונת המטבולית ידרוש מספר סוגים של תרופות, בעוד שעל ידי הפחתת הפחמימות בתזונה, אכילת מזונות לא מעובדים, גיוון המזונות והקפדה על פעילות גופנית נוכל לטפל בכל חמשת האויבים הסמויים שלנו (אם לא נבדוק לא נדע...)


להלן רשימת מזונות שכדאי לכלול בתפריט שלנו :

1. שמן זרעי פשתן - נמצא כמשפר מדדי דלקת .

2. שום- נמצא כמוריד לחץ דם, טריגליצרידים, היקף בטן ו-HDL ומשפר רמת GGT (אנזים של הכבד) ואת העמידות לאינסולין-קבוצה שקיבלה שום (4 טבליות ביום) דיווחה על תחושת שובע וירידה בתחושת הרעב לעומת קבוצת הביקורת (שקיבלה פלצבו).

3. ארטישוק- אנשים שקיבלו 1800 מ״ג תמצית עלי ארטישוק ליום ב-4 כמוסות נהנו מרמות LDL מחומצן וטריגליצרידים נמוכות יותר בהשוואה לקבוצת הביקורת.

4. קפה- נמצא כמוריד סוכר וטריגליצרידים, וכמשפר כבד שומני ועמידות לאינסולין. האפקט מיוחס לחומצה כלורוגנית בקפה. למרבה הפלא הקפה נמצא כמשפר את לחץ הדם!

5. פירות יער- אנשים שקיבלו תוסף אנתוציאנין במינון של 320 מ״ג ביום (מקביל לצריכת 100 גרם חמוציות) במשך 4 שבועות, נהנו מירידה ברמות טריגליצרידים וגלוקוז.

6. תפוז ברגמוט- מיצוי שלו הביא להורדת LDL, טריגליצרידים וסוכר.

7. אגוזי מלך- אנשים שצרכו מהם על בסיס יומי נהנו משיפור ברמות HDL, סוכר ו-A1C.

8. חלבון סויה- נמצא כמשפר את שומני הדם.

9. שמן זית ושמן דגים- צריכתם יחד נמצאה כמשפרת את שומני הדם ואת הסטרס החמצוני.

10. דגים- צריכת 100 גרם דגים לבנים ביום שיפרה היקף בטן, לחץ דם דיאסטולי ורמות LDL.

11. קקאו - השפיע לטובה על לחץ הדם ועל עמידות לאינסולין.

12. שוקולד מריר - צריכת 6-25 גרם ביום שיפרה את לחץ הדם. האפקט מיוחס לפלבנואידים שבו.*

13. כורכום- אנשים שקיבלו מיצוי של כורכומין במינון של 850 מ״ג ביום נהנו מירידה של קילו בעשרה ימים ומשיפור הרכב הגוף.

בשילוב עם פיפרין (המרכיב הפעיל בפלפל השחור) נמצאה השפעה מיטיבה על תהליכי חמצון ודלקת ועל שומני הדם.


במחקרים על עכברים (שיש לקחת בערבון מוגבל) נמצאו הקשרים הבאים:

1. זרעי דלעת - נמצאו כמשפרים עמידות לאינסולין.

2. ג׳ינג׳ר- נמצא כשמשפר עמידות לאינסולין ורמות גלוקוז.

3. תה צהוב נמצא כמשפר כבד שומני וכמשפר את מיקרוביום המעי.


לסקירה המלאה:


*אם עדיין לא התוודעתם לחטיף השוקולד של איריס, אף פעם לא מאוחר. פשוט וטעים לכוללללם- לסבא בן ה-93, לבנות הצעירות, לחבריהן, לפקידות, האחיות, הרופאים, הדיאטנית והמטופלים במרפאה.

פשוט וקל: מניחים נייר אפייה בתבנית מרובעת, שוברים 100 גרם שוקולד מריר 85% ומעלה לקוביות ומניחים על גבי נייר האפייה, מכניסים לתנור ל-5 דקות עד להמסה (אפשר תוך כדי אפיית פשטידה או עוגיות קטוגניות...). מסדרים את השוקולד המומס בצורה שווה על כל התבנית, זורים בוטנים, אגוזי פקאן, אגוזי לוז, מלח גס. אפשר לגוון עם צ'ילי או עם נס קפה. אפשר לזלף מעט חמאת בוטנים. מקררים וכעבור כשעה שוברים לחתיכות ויש לכם חטיף שוקולד מהמם שיעניק לכם את כל היתרונות הר"מ וגם הפסקת ריענון עם הקפה של אחר הצהריים או כקינוח לארוחה משפחתית.


מבחר מתכונים תוכלו למצוא בספרי "הדיאטה הקטוגנית" המכיל גם מידע עדכני וישים על התזונה הקטוגנית. 70 מתכונים, 12 תפריטים, המלצות לשינוי הרגלים ולהתמודדות עם יציאה מהשגרה ועוד.

118 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page