top of page

תסמונת מטבולית וקורונה, דיאטה קטוגנית עשויה להיות המפתח

מאמר חדש שהתפרסם בעיתון המדעי BMJ מסביר מה הקשר בין פחמימות בדיאטה להתמודדות שלנו עם הווירוס.


הממשלות בעולם דורשות מאתנו ריחוק חברתי ושמירה על היגיינת ידיים.

תשומת לב מועטה ניתנת להשפעה הפוטנציאלית של הדיאטה על תוצאות הבריאות.

תזונה לקויה היא התורמת המשמעותית ביותר לעומס של מחלות כרוניות כמו השמנת יתר, סוכרת מסוג 2 ומחלות לב וכלי דם.



החל מה- 30 במאי 2020 דיווחו המרכז לבקרת מחלות ומניעת מחלות כי בקרב מקרי COVID-19, שני מצבי הבריאות הנפוצים ביותר היו מחלות לב וכלי דם (32%) וסוכרת (30%).

האשפוזים היו גבוהים פי שישה ומקרי המוות היו פי 12 בקרב חולים עם מחלות רקע בהשוואה לאלה ללא מחלות רקע.


חולי סוכרת שהיו מאוזנים ונדבקו בקורונה, נזקקו פחות להתערבות רפואית ונטו לסבול פחות מפגיעות באיברים או למות במהלך האשפוז, בהשוואה לסוכרתיים לא מאוזנים.

שני שלישים מהאנשים בבריטניה שהיו במצב קשה של COVID-19 היו בעלי עודף משקל או השמנת יתר.


99% ממקרי המוות באיטליה היו בקרב חולים הסובלים ממצבים קיימים, כמו יתר לחץ דם, סוכרת ומחלות לב. מצבים אלה, הידועים בכינוי "תסמונת מטבולית", קשורים לפגיעה בתפקוד החיסוני.

גורם מרכזי הקשור עם התפתחות התסמונת המטבולית הוא עמידות (תגובה ביולוגית לקויה) לאינסולין, ההורמון המסדיר את רמות הגלוקוז בדם.

הפרעה ברמות הגלוקוז בדם ממלאת תפקיד חשוב בדלקת ובמחלות נשימה.


הגורם המשמעותי ביותר שקובע את רמות הגלוקוז בדם הוא צריכת פחמימות. עם זאת, ההמלצות התזונתיות הרשמיות של מרבית מדינות המערב דוגלות בתזונה דלה בשומן ועשירה בפחמימות, שעלולה להחמיר את ההיפרגליקמיה (רמות סוכר גבוהות).


הנחיות תזונה אלה מהוות בסיס לתפריטים בבתי אבות ובמחלקות בתי חולים, בהם שוהים אנשים עם COVID-19 ותסמונת מטבולית.

הבעיה אינה רק בבתי אבות ובתי חולים. כשאנשים מבודדים את עצמם בבית, רבים אוגרים מאכלים זולים שלא מתקלקלים כמו פסטה, לחם, אורז ודגני בוקר.

צריך לזכור שהעולם מתמודד עם ההעברה המהירה של נגיף חדש.

לכן טרם נבדקה השאלה האם חולים עם COVID-19 מצליחים להחלים טוב יותר בדיאטות דלות בפחמימות בהשוואה לדיאטות אחרות במסגרת מחקר.

עם זאת, קיימות עדויות חזקות לכך שהגבלת הפחמימות היא דרך בטוחה ויעילה להשגת ניהול מיטבי של משקל ואיזון סוכרת.


התקדמות משמעותית בהבנת חשיבות הגבלת הפחמימות בתפריט כחלק מאורח חיים חלה בשנים האחרונות. לדוגמא בשנת 2018, אוסטרליה פרסמה נייר עמדה לפיו יש עדויות אמינות לכך שהגבלת פחמימות יכולה להיות בטוחה ושימושית בהפחתת רמות הגלוקוז בדם, הפחתת משקל הגוף וניהול גורמי סיכון למחלות לב. בשנת 2019 האיגוד האמריקני לסוכרת ובשנת 2020 איגוד הסוכרת בקנדה, אישרו דיאטות דלות בפחמימות כאפשרות מעשית לשיפור הסוכרת וככלי להפחתת תרופות לאנשים עם סוכרת מסוג 2.


ישנם כמה מוסדות רפואיים שמובילים את הדרך. בית חולים אחד בארה"ב במערב וירג'יניה פעל להוצאת כל המשקאות הממותקים ממכונות האוטומציה והקפיטריות.

המרכז הרפואי ג'פרסון הוא גם אחד מבתי החולים הראשונים בארה"ב שהציעו דיאטות דלות פחמימות לחולי סוכרת. בית החולים טאמסייד במנצ'סטר הפך לראשון בבריטניה שהוציא תוספת של סוכר מהארוחות שהוא מכין למבקרים ועובדי שירותי הבריאות.


הגבלת הפחמימות הינה התערבות פשוטה ובטוחה המביאה לשיפור מהיר בבקרת רמות הסוכר וניתן ליישמה לצד טיפול רגיל במסגרת רפואית או ביתית.

עמידות לאינסולין היא בין הגורמים החשובים במהלך המגיפה החדשה איתה אנו מתמודדים בכל העולם.

לפיכך, אימוץ ייעוץ תזונתי לאנשים הסובלים מתסמונת מטבולית צריך להיעשות באופן נרחב יותר על ידי ממשלות ומקבלי מדיניות ברחבי העולם. זאת על מנת להקל על הנטל של אלו הסובלים מ- COVID-19, עכשיו ובעתיד.


http://dx.doi.org/10.1136/bmjebm-2020-111451




176 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page